Reiniging van oldtimers en andere voertuigen

reinigen van oldtimers

Op zoek naar een geschikte reiniging voor een old timer of andere onderdelen van wagens, motoren of scooters? Dan heb je in je zoektocht misschien al wat gehoord van droogijsstralen. Een reiniging met droogijs is inderdaad ook een doeltreffende manier om onderdelen van oldtimers en andere voertuigen onder handen te nemen.

In dit artikel licht ik graag wat verder toe hoe droogijs een troef is voor oldtimers.

Wat zijn de problemen bij het reinigen van oldtimers?

De grootste uitdaging bij klassieke wagens, is natuurlijk het hart van de oldtimer schoon houden: alles onder de motorkap. De verleiding is dan groot om een product zoals WD40 te gebruiken of te reinigen met staalborstels. Alleen: WD40 trekt ook nieuw vuil aan en staalborstels kunnen onderdelen beschadigen, dus op lange termijn is dat niet zo interessant.

Ook een reiniging met water is niet altijd even goed, als niet alles perfect wordt afgedroogd, kan je roestvorming krijgen, en dat is het laatste wat je eigenlijk wil.

oldtimer

Hoe werkt een oldtimer reinigen met droogijs?

Droogijs is in feite de vaste verschijningsvorm van CO², je verkrijgt droogijs wanneer koolstofdioxide wordt afgekoeld tot -78 graden Celsius. Het eindproduct zijn korrels die kunnen variëren in grootte van een paar millimeter tot 1,5 centimeter. Soms worden er ook grotere blokken droogijs gebruikt voor bijvoorbeeld transportdoeleinden.

Een reiniging met droogijs op onderdelen van een oldtimer of andere voertuigen werkt dus met een zogeheten micro thermische schock. Via perslucht worden de droogijsdeeltjes op het te reinigen oppervlak gespoten, dat uiteraard veel minder koud is dan -78 graden.

Door de temperatuurschok ontstaan er scheurtjes in de vervuiling, waardoor deze zal loslaten van het onderliggende oppervlak en dit dus wordt schoongemaakt. Hier zie je een voorbeeld:

Welke onderdelen kan je ermee reinigen?

Dat gaat eigenlijk heel breed, hierbij een lijstje van wat er zoal mogelijk is bij je oldtimer:

  • motoronderdelen reinigen
  • reinigen van de autozetels
  • ontvetten
  • koetswerk reinigen
  • motorblok reinigen met droogijs
  • elektronische onderdelen
  • etc.

Raakt de oldtimer zelf dan niet beschadigd?

Dat is een terechte vraag die je jezelf stelt als bezorgde eigenaar van een prachtige wagen. Je mag gerust zijn: droogijs beschadigt het te reinigen oppervlak niet. Net doordat het middel eigenlijk compleet droog is. Het schuurt of bijt niet zoals sommige chemische producten en het is ook niet geleidend. Daardoor is er geen kans op schade. In essentie wordt gewoon de vervuiling weggedreven.

Daardoor is deze reinigingsmethode bijzonder geschikt voor gevoelige oppervlakken, waar een auto natuurlijk bij hoort, maar ook sommige elektronica, beschermde monumenten, industriële machines etc.

auto droogijsstralen voor
Automotor voor het droogijsstralen
auto droogijsstralen na
Dezelfde motor na de behandeling

Andere voordelen van voertuigen en oldtimers reinigen met droogijs

De reinigingsmethode is niet alleen doeltreffend, je spaart er ook veel tijd mee uit en je produceert geen afval van het droogijs zelf, dat vervliegt namelijk gewoon.

  • Demontage is voor veel onderdelen niet nodig
  • Snelle reinigingsmethode
  • Geen waterverbruik
  • Geen afval van het straalmiddel
  • De wagen kan snel weer gebruikt worden

Wat is de kostprijs van een motor droogijsstralen?

Feit is dat droogijsreiniging altijd iets duurder is dan een normale autoreiniging, reken op ongeveer de helft meer. Dat is meteen ook het voornaamste nadeel. Maar het resultaat is dan ook vele malen beter. Je sluit er ook schade mee uit, en dat is toch de voornaamste reden waarom het voor oldtimers zo vaak wordt toegepast. Want dat kost op het einde van de rit veel meer, om maar te zwijgen van de waardedaling indien je de oldtimer zou willen verkopen.

Heb je interesse in een concrete prijsopgave voor jouw oldtimer(s)? Contacteer mij gerust voor een vrijblijvende offerte.